donderdag 5 september 2013

School is weer begonnen!

De vakantie is voorbij en mijn opleiding is weer begonnen. Aangezien ik het bloggen erg leuk vind, wil ik dit graag combineren met alle andere dingen die ik doe. Maar school gaat even voor. Dus wat doe je dan? Bloggen over school! Vandaag wil ik jullie wat meer vertellen over mijn opleiding.De opleiding die ik doe heet 'Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken' oftwel MBRT. Deze opleiding ben ik begonnen in september 2011, alweer twee jaar geleden. De hoofdvakken in de MBRT zijn Echografie, Nucleaire Geneeskunde, Radiotherapie en Radiologie.

Radiologie kennen jullie vast wel, bijvoorbeeld een opname maken wanneer je iets gebroken hebt. Maar ook bijvoorbeeld de CT scan en de MRI scan vallen onder de radiologie. MRI is wel weer een geval appart, omdat de CT werkt met röntgenstaling, en de MRI met magnetisme.

Bij echografie denken de meesten vaak aan zwangersschaps echo's, ik leer op school vooral hoe je organen kunt bekijken. Bij radiotherapie leer je hoe je mensen moet bestralen en bij nucleaire geneeskunde werk je met radioactieve straling die je in een patiënt inbrengt. Dit doen we natuurlijk niet op school. Echografie mag je wel op elkaar oefenen, dit werkt met geluid en is niet schadelijk.

Ik zou nu in het derde jaar zitten, en op stage gaan. Maar ik heb ervoor gekozen om het tweede jaar over te doen. Later moest het ook wel, omdat ik de laatste toetsen niet gehaald heb. Het was voor mij een lastig jaar, en door het nu over te doen hoop ik dat alles een beetje meer op zijn plek valt.

Naast alle hoofdvakken krijgen we ook nog vakken zoals sociale vaardigheden (een soort psychologie), medische vakken & beeld herkenning en studieloopbaan begeleiding.

Het is een redelijk zware HBO opleiding, omdat je veel moet leren over de anatomie, natuurkunde, en ziektebeelden en hoe je deze kunt herkennen.

Ik hoop dat je het leuk vond om iets te lezen over wat ik doe in het dagelijks leven.

Liefs,
Lisanne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten